Annons:
Etikettallmänt-om-kraftdjur
Läst 7972 ggr
kattenröd
2015-10-13 07:49

Trana

Hej! Jag undrar om någon vet varman möjligen kan läsa om tranan som Kraftdjur eller har erfarenhet eller annars nån syn på saken? Jag vet att det i Sibirien funnits och finns mycket tran-shamaner men jag kan inte finna så verst mycket information om det.

Också, om du tänker på tranan som Kraftdjur vad tänker du på då?

Också mytologiska berättelser om tranan uppskattas!

Tack!

Annons:
NiklasTyreso
2015-11-16 00:50
#1

Tranan står för vårens kraft och gudinnan Fröja.

kattenröd
2015-12-21 08:20
#2

Tack för ditt svar NiklasTyreso! Har du möjligen nån sida att länka till där jag kan läsa om Fröja och tranan?

Sommarek
2015-12-21 09:15
#3

Tranan är en viktig symbol i Asien, vet jag, så det kan också vara värt att kika på om det är något som lockar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

kattenröd
2015-12-22 09:12
#4

Nja, asien tilltalar mig inte så mycket men tack för tipset! Ska kollas upp.

Mandra
2016-02-11 03:59
#5

Lite om tranan

Om tranan sägs främst att den är bevarare hemligheter och dold kunskap. Den har också förmågan att själv se allt det som är dolt. I vissa legender sägs det att Skaparen hade långa ben som han vadade omkring i de urtida sumpmarkerna med. 

I Skandinavien var tranan förknippad med Odin och runorna. Runorna, som sägs vara en slags levande kod över hela Skapelsen. Själva ordet "runa" betyder hemlighet, dold kunskap. Tranan var också, precis som storken, förknippad med födelse och nyfödda bebisar, eftersom detta i gamla tider var förknippat med fertilitetsgudinnan. Hon som hjälpte de som skulle återinkarnera ner i Mellanvärlden. 

För shamaner har tranan varit helig både för Guden och Gudinnan. Shamaner i forntida Brittanien och i norra Europa tillverkade sina medicinpåsar av transkinn och förvarade sina kraftföremål i dessa. Ett folkslag i Sibirien lär ha haft en utstuderad form av Trandans som du utförde helt klädda i tranans skinn. Har du tranan som Kraftdjur kan den guida dig ner till ditt undermedvetna och de hemliga koder du bär där.

Kort och gott skulle man kunna säga att tranans energi är starkt förknippad med Universums hemliga koder och med cykeln liv-död-återfödelse.

Upp till toppen
Annons: