Annons:
Etikettot-spirituell-utveckling
Läst 1222 ggr
[NeferNefer]
7/5/15, 10:27 AM

Samhällskritik

Har du reflekterat över hur just du lever? Saknas det något i ditt liv, tycker du? Jag har tänkt lite på den tomhet många av oss bär runt på.

Dagens samhälle, världen över, är inte skapad för människor. Det är inte tänkt att vi ska leva så här. Vi mår inte bra av att ägna så mycket tid åt arbete, som dessutom i de flesta fall är helt meningslöst för oss. Vi mår inte bra av att leva avskilt från djur och natur, från årstidernas växlingar, från en lagom stor gemenskaps- och familjegrupp på kanske 50 personer. Vi mår inte bra av att känna att just vi inte är behövda utan utbytbara. Vi mår inte bra av naturförstörelse, djurmisshandel (de stora hemska djurfabrikerna och slakterierna), allt socker och annat skit som finns i dagens processade mat. Vi mår inte bra av att bedöva våra sinnen med reklamens budskap om att den här saken kan göra så att du mår bra, den här saken gör dig vacker och populär, den här saken är så cool att du aldrig mer kommer att ha tråkigt. Vi mår inte bra av läkarvetenskapens fokus på att dämpa enskilda symptom i stället för att se till helheten. Vi mår inte bra av känslan att vårt liv är meningslöst: vi föds, går i skolan, arbetar, går i pension och dör. Det är i mina ögon normalt att inte må bra, det visar att personen fortfarande känner vad som är rätt och fel. De flesta av oss har vant oss vid det här livet. Men att vara van vid och att må bra är inte samma sak.

Jag har ingen lösning, annat än en allmän uppmaning att skåda inåt. Sök djupt inom dig själv. Vad vill du med ditt liv?

Hur ska du uppnå det?

🌺

Annons:
tlover
7/5/15, 10:54 AM
#1

Det var väl negativt att säga att man inte kan vara lycklig på riktigt i detta samhälle.

Det finns ju inget som tvingar dig att stanna kvar i ekorrhjulet om du inte vill. Jag och min man lever nära djur och natur, följer årstidens växlingar och är lyckliga även fast vi också har dator, TV osv

l'm back

[NeferNefer]
7/5/15, 11:16 AM
#2

#1: Så bra, då har ju du uppnått det du ville med ditt liv! Grattis till det.

Kayenta
7/5/15, 5:04 PM
#3

Kloka tankar som alltid Nefer 🌺

Kan bara instämma i så mycket för många många känner nog en stor tomhet och så bedövar dom sig med allehanda prylar som dom egentligen inte har behovet av men just känslan för stunden men sen infinner sig tomheten snabbt igen för ingen sak i världen kan laga oss inuti det är ett arbete och en förändring vi själva måste uppnå på insidan och väl insidan mår bra så följer så mycket annat med men mår insidan illa då är inget omkring sig till belåtenhet.

Jag tänker på det där du skriver om att vi mår inte bra av läkarvetenskapens fokus på att dämpa enskilda symptom i stället för att se till helheten.Det där är ju ett faktum och speciellt inom psykvården har man så lätt för att skriva ut en massa mediciner men sen då när en person slutar med den ja då finns fortfarande problemet kvar om man inte ser helheten och lägger sitt fokus på att verkligen se till att orsaken får hjälp för hittar man orsaken skulle många många slippa undan bedövningsmedel som bara täpper till istället för att gå till botten med vad det dåliga måendet beror på.

Tänk hur många som faller offer för beroenden både av mediciner och annat elände som dom anser sig behöva för att döva sina sinnen när man verkligen behöver se hela människan,hela situationen till orsaken varför en person kan må så illa som den gör.

Vi är ju inte skapta att vara maskiner där pengar och status är viktigare än människans värde för så har det ju blivit så inte undra på att många mår skit i dagens samhälle,passar inte in och bara går på som en robot och nånstans säger både kroppen och anden stopp hit men inte längre nu behöver du agera och göra förändring för att kunna återfinna din balans.

Ja hur gör man då kan många undra.Själv är jag en oerhört fri ande som inte skulle kunna passa in i samhällets fyrkant och det här är nåt jag ojat mig över i många år men till sist stod det liksom bara klart för mig att förändra och jag gjorde verklighet av det men det tog sin gilla tid och jag var i ett yrke som brände ut mig totalt och där borde jag ha haft ögonen öppna och lyssnat till den där berömda magkänslan om att nåt är väldigt fel men vad gjorde jag jo jag poade på år ut och år in vilket också blev resultatet av en utbrändhet.

Hade jag från början lyssnat hade jag sluppit undan den men jag kan idag se meningen med att få erfara den biten för genom shamanismen och det andliga så har jag stor hjälp men framför allt en förståelse för andra som går igenom den biten och utan egen erfarenhet hade jag inte förstått det vet jag för flera av mina kollegor gick den till mötes och jag kunde inte förstå hur dom plötsligt saknade mark under sina fötter,att dom inte klarade av att jobba.

Minns så bra ur jag tänkte,äh det är väl bara att gå till jobbet men det där fick jag allt lära om minsann och det med besked så ur min egen erfarenhet kan jag förstå och sätta mig in i en annan människas känsla tack vare att jag fick vara med om det själv och utan den erfarenheten hade jag förmodligen fortfarande idag bara ryckt på axlarna och tänkt,gaska upp er lite nu vilket jag ju aldrig sa till dom men det fanns med mig i tanken och bittert fick jag erfara att så enkelt var det inte och samt komma ur den  och det är verkligen sant som dom säger man går alltid starkare ur än när man gick i för oj vilken erfarenhet även om den då på den tiden gjorde ont så fick jag möjligheten att vända min egen utbrändhet till något positivt vilket många många gör  för att kunna hjälpa andra så inget ont som inte kan ha gott med sig det stämmer det också.

Det tog mig sjutton dryga år i det yrket innan jag fattade den galoppen men på den tiden var det låg konjuktur och med många år på nacken i yrket hade man en säker plats och var inte den som fanns på listan om uppsägning så det där drev ju så klart på att man hängde kvar.

Jag tror inte vi är skapta för sånt här och vi behöver verkligen få ha möjligheten att njuta av natur,årstider och bara få vara oss själva för annars så går vi sönder.

Jag gjorde mitt val att min frihet den skulle jag ha och med tiden öppnades dom dörrarna för insikten kom över mig för en tid sedan att vänta nu idag är jag fri,jag är inte i det yrket och jag är min egen vilket liksom gick upp som ett ljus att jag är fri att välja det jag vill.

Visst jag knorrar över en del det gör jag 😃men när jag ser på helheten och den frihet jag faktiskt har så blir det bagateller för spela roll om det finns en energitjuv,eller om det finns gnällmånsar i min närhet för mitt i allt det där så är jag fri att göra mina val,dom kanske inte alltid gillas och sånt har påverkat mig förr men för ett tag sedan kände jag bara nej nu är jag klar med det där och går min egen väg vilket vi alla måste göra för att kunna må bra och kan ni tänka det var som om en helt ny värld öppnades.

Jag kunde välja bort sånt som inte längre ska finnas kvar,göra om och följa mitt innersta vilket jag trodde skulle vara hur svårt som helst för oj som jag haft funderingar kring mångt och mycket men ärligt när allt kommer omkring oavsett vad det gäller så är det bara vi själva som kan förändra.

Jag valde mitt,jag reser,jag rör mig och jag försöker får ut så mycket som möjligt samtidigt som jag också reagerar på samma saker som du skriver om Nefer för det är så himla viktigt att vi som människor får ha frihet och framför allt få vara där vi känner samhörighet och trivs ❤️

Men oj vad långt det blev 😊och jag som har så mycket mer att säga i det här men får nog ta och  stanna där och instämma med dina ord Nefer om att skåda inåt för då kommer vi alla väldigt långt för där finns svaren på precis allt.Så skåda inåt och följ ditt inre då blir det också rätt  🌺

[NeferNefer]
7/5/15, 5:30 PM
#4

Underbart, Kayenta! Du är en av de få jag känner som verkligen lever det liv som passar dem, och jag är så glad att du har hittat din egen väg! 🤗

Kayenta
7/5/15, 5:39 PM
#5

Äch försöker så gott det går😊 med både med och motgång men allt kan man göra om man verkligen innerst inne vill  det är A och O i allt😘

[NeferNefer]
7/5/15, 6:31 PM
#6

Men först gäller det att ta reda på vad en innerst inne vill - inte vad andra vill åt en, eller vad reklamen säger att en ska sträva efter. Det är inte så lätt som det verkar 👍

Annons:
Kayenta
7/6/15, 5:25 AM
#7

Exakt Nefer 😎 för det andra vill är inte alltid rätt för oss som person och det är skrämmande hur lätt många påverkas av denna reklam.Har inte ens TV kanaler inkopplade sen många många år just för den ytlighet och falskhet det står för och det enda min tv används till är gamla filmer jag köpt in och där finns ingen reklam tack och lov.I övrigt ratar jag allt vad television heter,lika med datorn så har jag ingen reklam för fy man mår illa varje gång man ser skiten 🤢Ska inte gå in detaljerat på vad jag tycker för då skulle ni bara få läsa en massa svärord ☺️och kommer jag till nån som har tv på då vänder jag och går därifrån omedelbartoch det säger väl allt om vad jag tycker om den där dumburken med sin manipulerande hjärntvätt😡

Tyvärr påverkas så många av det där,det blir ett hets strävande efter falska ideal och allt är snyggt inbakat så vi ska påverkas av den och ju mer vi hör den ju mer tar den fäste i våra liv och det där är en skrämmande utveckling för ingen kan leva upp till allt det där och då kommer snabbt känslan av misslyckande in i bilden och dåligt mående som följd 😕

Får nog sluta skriva nu för jag känner att jag börjar elda upp mig 😊för det här är verkligen skrämmande vad man gör med människors sinnen och hur lurade många blir att sträva efter en falsk perfektionism.Som sagt dags att sluta skiva för snart är explosionen ett faktum,jäsingen nu börjar det ryka om kärringen igen så dags att sätta punkt innan jag sätter eld på forumet 😂

[NeferNefer]
7/6/15, 9:52 AM
#8

😂Ett explosivt ämne!!

Jag tror att vad många idag saknar är stillhet och ro att lyssna inåt. Allt ska gå så fort, och varje minut ska fyllas med aktiviteter, spel, tv eller annat …

vinden är min mor
7/6/15, 11:06 AM
#9

De här tankarna ser jag hos allt fler.

Själv har jag alltid varit lite annorlunda, jag drar mig utanför människor . status prylar. den ekonomiska hetsen.

Folk tycker väl att jag är lite konstig helt enkelt.

Hur kan du jobba halvtid bara för att du vill gå omkring i skogen i timmar? Har du något fysiskt handikapp ? Undrar folk.

Nej jag bara lever ett lyckligt liv med fokus på insidan, Udda men väldigt skönt!

☀️Mörker är bara brist på ljus

Kayenta
7/6/15, 3:17 PM
#10

Både hett och viktigt,tror som dig Nefer att många saknar stillheten.Allt ska gå med rusande fart samt att vi ska vara uppkopplade jämt och överallt inte bra alls så nånstans tar människan stryk tragiskt nog 😕

Vinden det är så det ska vara,leva lyckligt med fokus på insidan 😎

Kom över den här när jag googlade runt lite http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/natmobbades-for-sin-akne--se-den-utlamnande-videon/

Snacka om påverkade av reklam och falska ideal,bra hon gjorde den där filmen för den säger en hel del även åt det andra hållet när nån ser bra ut får dom skit för det också för gröna avundsjukan kan inte se.

Upp till toppen
Annons: