Annons:
Etikettkraftdjur-religion
Läst 1657 ggr
[NeferNefer]
7/1/15, 8:33 PM

Att dansa sitt kraftdjur

Ett sätt att lära känna sitt Kraftdjur är genom att dansa det. Du kan hålla takten med trumma, skallror, sång eller annat, och så börjar du röra dig. Så småningom märker du hur du börjar röra dig som ett djur, och det är ditt Kraftdjur. Det är inte säkert att du får kontakt första gången … men ge inte upp. Den här texten är tagen från Michael Harners bok "Shamanens väg" (Bokförlaget Korpen) och behandlar dansandet i syfte att hitta sitt Kraftdjur.

"När västerlänningar 'dansar sina djur' är det vanliga att de upptäcker sig vara såna djur som trana, tiger, räv, örn, björn, rådjur, delfin och till och med drake (för det finns inga mytologiska djur i SM; drakar är lika verkliga som andra djur). En sak som vanligen blir helt klar för de dansande är att det under vår vanliga mänskliga kulturellt betingade medvetenhet finns en nästan universell känslomässig förbindelse med vilddjuriska alter egos.

 Håll i minnet att oavsett hur framgångsrik du var när du dansade ditt djur är detta i sig inte ett bevis för att du fortfarande är i besittning av dess makt. Det kan hända att du bara dansar ett minne. En framgångsrik upplevelse antyder emellertid att du kan ha haft minst en sån skyddsande i det förflutna och kanske fortfarande har det. Men dansen i sig är inget bevis för vare sig det ena eller det andra."

Annons:
Cahira
7/1/15, 8:39 PM
#1

Detta vill jag testa men tar mig aldrig tid till det. Måste göra!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[NeferNefer]
7/1/15, 8:39 PM
#2

SM betyder Shamanska Medvetandetillståndet, förresten 👍

[NeferNefer]
7/1/15, 8:40 PM
#3

Lycka till, Cahira! Du kanske blir förvånad! 🙂

Cahira
7/2/15, 4:43 AM
#4

Ja det blir jag säkert för jag har i mitt mående inte kunnat hålla kontakt men jag har haft drömmar om sköldpaddor, vargar, hästar, buffalos och kalkoner senaste tid.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[NeferNefer]
7/2/15, 6:57 AM
#5

Spännande! 👍

Cahira
7/2/15, 6:59 AM
#6

Ja det känns som att det betyder något.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Kayenta
7/2/15, 1:37 PM
#7

Det här är verkligen en underbar väg att möta sitt djur och bara det här att man tar djurets form är så fantastiskt fint och härligt,en form av överlappning med kraftdjuret liksom med sina guider är helt fantastiskt och man kan se förändringen hos sig själv i spegeln eller åskådare ser hur man transformeras och intar ett nytt utseende.

Den här boken var den absolut första shamanska bok jag läste och sen tog min shamanska resa sin stora form i början av 90-talet.

Michael Harner använder mycket av Core Shamanism och jag tycker han skriver på ett så enkelt lättfattat sätt så den boken är mångas väg in på den shamanska vägen just för han är detaljerad men skriver på ett lättsamt sätt för många andra shamanska böcker kan vara tunglästa men det är inte den här.

Den har funnits på vattumannen vet jag men tror den är ganska svår att få tag på idag eftersom den brukar vara slut hos leverantör, en kanonbok för den nyfikna att läsa för den får med så mycket samt att den är så himla lättläst så man slukar hela boken med en gång 😎

[NeferNefer]
7/2/15, 1:53 PM
#8

Den var en av mina första också. Min absolut första shamanbok var "Sejd - en vägledning i nordlig shamanism" (Gimle 1985, Vattumannen 1988).

Eriksson, Jörgen I, Marie Ericsson, Mikael W. Gejel och Mikael Hedlund "SEJD - en vägledning i nordisk shamanism" HÄFTAD SLUTSÅLD

Bilden är tagen från: http://parthenon.shop.textalk.se/slutsalda-bocker-bevaka/eriksson-jorgen-i-marie-ericsson-mikael-w-gejel-och-mikael-hedlu.html

[NeferNefer]
7/17/15, 12:43 PM
#9

Någon som har dansat sitt Kraftdjur på sistone? 👍Det är en god idé att göra det regelbundet.

Sommarek
7/19/15, 3:40 PM
#10

Jag gjorde faktiskt detta en gång i en trumresa, och var inte alls förvånad att se Björn dyka upp precis som hon alltid gör.  Att göra det på detta viset är ett alldeles utmärkt alternativ till de som av olika anledningar inte kan dansa rent fysiskt.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[NeferNefer]
7/19/15, 3:47 PM
#11

👍Ett mycket bra tips!

[NeferNefer]
8/5/15, 9:25 AM
#12

Cahira, har du dansat något? 🙂

schnecke
8/5/15, 11:14 AM
#13

Åh, det här vill jag så gärna testa. Jag brukar få nån låt i huvudet och börja nynna för mig själv, typ när jag ska sova. Då ser jag mina vargar dyka upp och hoppar runt framför mig. Men jag tror det inte är riktigt samma sak. 😊

Annons:
[NeferNefer]
8/5/15, 12:07 PM
#14

Jodå, om de dansar är de glada och förstärker kontakten er emellan! Prova att dansa med dem någon gång!

schnecke
8/5/15, 12:36 PM
#15

Jaa, det kontakten stärks och de kutar glatt fram och tillbaka. Efter vi är klar ger jag dom mycket kärlek. 😊

[NeferNefer]
8/5/15, 1:05 PM
#16

Underbart 🤗

Cahira
8/6/15, 1:45 AM
#17

Jag försökte få min häst att dansa och hamnade i någon speciell dans så jag tror jag dansade hästens dans av "misstag". Är inget Kraftdjur jag är medveten om men direkt jag kom på mig så kom jag av mig och kom inte in i samma känsla igen sen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sommarek
8/6/15, 8:16 AM
#18

#17 Det blir gärna så när man börjar tänka medvetet på saker och ting, liksom man kan komma ur musikaliska rytmer om man börjar tänka aktivt på vad man gör och inte bara "hänger med".   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

vinden är min mor
8/6/15, 9:12 AM
#19

Jag älskar att dansa med trumman så jag brukar faktiskt låta björnen dansa i min kropp ganska ofta. Helst gör jag dock det uppe i sovrummet och inte på verandan just för att kunna släppa fram björnen helt och inte oroa mig för att det ska komma någon mitt i dansen.

☀️Mörker är bara brist på ljus

[NeferNefer]
10/3/15, 11:55 AM
#20

Putt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: