Annons:
Etiketthistorier-berättelser
Läst 2948 ggr
[NeferNefer]
2015-06-30 17:29

Naturandar, djur och människor

Den här texten är tagen från Marko Pogacniks bok "Naturandar och elementarväsen" (Nova förlag).

"Två evolutioner som båda är gäster på planeten Jorden har präglat landskapet: djuren och människorna. Sett ur historiskt perspektiv  var djuren de första, men genom sin expansiva karaktär har den mänskliga civilisationen på några få årtusenden kommit att behandla djuren som rivaler i landskapet. Människan har antingen tämjt dem, jagat bort dem från deras territorier eller i vissa fall fullständigt utrotat dem.

Genom detta aggressiva beteende har det bildats en mängd förvirrade tankeformer. En av dem är föreställningen att djuren har mindre värde än människorna. Tyvärr präglar denna hållning fortfarande vår inställning till djur, trots att den är osann och moraliskt förkastlig. Om vi vill vörda naturens jämvikt på alla nivåer, så är det nödvändigt att vi förstår de olika djurarternas sanna betydelse och integrerar denna förståelse i vår syn på landskapet. Ett sådant bemötande skulle bidra till att övervinna de falska tankeformerna och innebära en gnista av hopp för djurens gemenskap i deras oändliga lidanden."

Hur är din inställning till djur? Det går inte att bara vörda sitt Kraftdjur utan att också ha en respektfull inställning till det djuret i alla dess former. I förlängningen måste det också finnas respekt för alla djur och för naturen, hela Moder Jord.

Annons:
Kayenta
2015-06-30 18:44
#1

Mycket kloka ord i den texten ❤️

Det är ingen skillnad på liv,allt liv har samma värde oavsett djur,människa,växter,berg,you name it så har allt en ande och bör mötas med fullaste respekt.

Hela vår Moder Jord är liv,hon lider så fruktansvärt som vi behandlar henne hon som ger oss liv försöker vi sakta men säkert ta död på 😕

Allt är liv,allt har en ande från minsta lilla myra eller gruskorn till den största elefant och hela universums alla planeter och allt är värd vår fullaste kärlek och respekt.

En väldigt tänkvärd text du skriver Nefer,nåt för alla att sätta sig ner och tänka efter för allt liv har samma värde i alla lägen det kan vi aldrig någonsin komma ifrån ❤️

[NeferNefer]
2015-06-30 18:45
#2

Det är inte mina ord, men jag står bakom dem med hela mitt väsen ❤️

Kayenta
2015-07-01 17:23
#3

Instämmer helt med dig i orden av hela mitt väsen ❤️

schnecke
2015-07-30 22:15
#4

Otroligt tankeställare man får av texten. Tack för att du tog dig tid att dela med dig av den NeferNefer ❤️

Jag håller med Kayenta, allt på denna jord ska få respekt av oss människor. Inget ska få mindre värde, oavsett vad det är för djur, växter och allt som finns på vår jord. ❤️

Sommarek
2015-07-31 07:55
#5

Absolut! Wiccan som jag är ser jag dessutom på allt som en del av det gudomliga - alltså har inget mer eller mindre värde än något annat. Att djur är lika mycket värda som människor har jag alltid sett som självklart.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

vinden är min mor
2015-07-31 08:35
#6

Intressant sommarek. Jag har varit lite nyfiken på viccan men jag vet ju inte ens hur ordet ska uttalas… Jag tror allting har En själ och att allas liv är lika dyrbart. På andra sidan tror jag inte vi har djuren runt oss som här, som ägodelar. Jag tror att vi umgås mer som energibollar på ett jämlikt vis. Bollar är nog inte rätt ord, jag tänker på överblommad maskrosor.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Annons:
Sommarek
2015-07-31 10:25
#7

#6 Det uttalas VI-cka.  Du är välkommen över på wiccaifokus om du är nyfiken.  ;)

Vi brukar alltid säga att vi inte äger katterna som bor hos oss, men att vi är kattägda. Tror inte man kan äga en annan levande varelse.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

vinden är min mor
2015-07-31 14:58
#8

Åh sommarek om inte min gamla luggslitna 17åriga katt sov så djupt just nu skulle han göra vågen! Detta är precis vad han alltid påstått.😊 Vad skönt att veta hur det uttalas jag har allt smugit mig in ibland men känt att jag har för stor okunskap om vicca för att våga skriva något.

☀️Mörker är bara brist på ljus

schnecke
2015-07-31 17:06
#9

Det var ett intressant sätt att se på det här med katter. Jag ska kolla in eran iFokus sida. :)

Jättefint sätt ni ser på alla olika varelser som finns här i världen. Jättefint verkligen, tummen upp till er 👍❤️

Kayenta
2015-07-31 17:20
#10

Sommarek,instämmer helt i orden Du skriver 😎

- alltså har inget mer eller mindre värde än något annat. Att djur är lika mycket värda som människor har jag alltid sett som självklart.   :)

Så sant så sant som det bara kan bli ❤️

Sen var det ju det där med katter 😃 Jag är mina katters betjänt,jag bor hos dom och inte dom hos mig.Kattens gyllene regel,ge mig en klocka att ringa efter min betjänt på när helst jag behöver under dygnets alla timmar 😂så nog är då jag ägd av mina katter allt 😊😃😉

Nä men det är helt sant som du skriver ingen kan äga en annan levande varelse 🌺

schnecke
2015-07-31 17:23
#11

#10 det där med att katterna har sin egen klocka och ringa efter en känner man igen, haha! *pling pling* klia mig *pling pling* hungrig fast det finns redan mat på tallrikarna och skålarna, men lägg på mer 😂

Kayenta
2015-07-31 17:47
#12

😂 Ja men så är det ju Schnecke och så känner vi oss alldeles förfärliga om vi inte är pass opp 😃

Klia mig pling,gör det pling ha ha ha vad jag älskar mina underbara bortskämda katter ❤️

Arbetslös lär vi ju knappast gå för betjänterna dom har jobb för evigt med sina underbara kära fyrbentingar 😘

schnecke
2015-07-31 18:02
#13

Hahaha, ja då känner man sig dum mot dom. Då får dom gärna den där extra påsen med mat 😉

Haha nä som arbetslös har man fullt upp med katterna så det blir lite som ett jobb! 😍 men det kan ju inte finnas nå bättre jobb heller. 😉

Annons:
Sommarek
2015-08-03 09:10
#14

#8 Alla har vi varit nybörjare, så det är bara att fråga. Det finns inga förkunskapskrav.  ;)

#9 Du är så välkommen! ;)

#11 Haha, känns lätt igen. Vi har dessutom fem stycken, så vi har att göra…   :D

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Lummer]
2016-01-14 01:20
#15

Det största felet är att i bibeln står att människan är herre över djuren och jorden. Detta har fått en bitter följd. Inte förren människan förstår att att vi är ett och samma kommer en god balans. Det är min övertygelse iaf. Var på en trummresa för ,huva 15 år sen😨 Iaf vi skulle möta våra Kraftdjur. En av deltagarna var av någon anledning nervös att hennes skulle vara nån insekt. Damen som höll i det sa att man inte kunde ha insekter som Kraftdjur. Jag tyckte inte hon kunde förklara när jag frågade varför. Jag tycker det känns helt naturligt att ha det. Har inte hittat nån för mig än men de Men vad tycker ni?

Sommarek
2016-01-14 10:43
#16

#15 Jag ser inte varför man inte skulle kunna ha det? Visserligen har insekter väl en annan kognitiv förmåga än till exempel ryggradsdjur, men vad är det som säger att man inte skulle kunna ta till vara deras egenskaper ändå?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Mandra
2016-02-07 12:02
#17

Lummer: Precis ALLA djur kan fungera som Kraftdjur. Det finns två orsaker till att det förekommer andra uppfattningar:
1) Insekter kan också symbolisera skadliga väsen och skadliga intrång - därför tror man att de är värdelösa allihop. Spindlar, t ex - kan vara skadliga väsen/intrång - men de kan också vara Kraftdjur. Har man tillräckligt med kunskaper kan man avgöra vilket.

2) Många förknippar ordet "kraft" med råstyrka (sen ser man lite prestige i det hela också). Därför tror man att bara starka djur; björn, varg, örnar mm är tillräckligt starka för att funka som Kraftdjur (mindre djur, insekter mm ses då också som värdelösa).

Sanningen är att ordet kraft syftar på "energi", inte på råstyrka. Olika djur/kraftdjur har olika energier/kraft helt enkelt. Och det är väldigt bra, för man behöver olika energier till olika saker.

Och - självklart har djur samma värde som människan! :)

[Lummer]
2016-02-07 14:28
#18

Mandra skönt att inte va ensam i sin övertygelse😉

[Roe Deer]
2017-06-26 11:56
#19

Sent svar i en mycket intressant tråd! Tack! 

Moder jord betyder enormt mycket för mig och jag har respekt för hennes varelser. I min värld så är vi alla själar som bebor fysiska former under en begränsad tid här på planeten. Det gör det lättare för mig att ta hänsyn till alla liv, men även miljön. Det hänger ihop för mig. Kanske är det lättare att vörda om djur om man själv tror på själar, ett liv bortom den fysiska formen.. Det skulle göra oss mer jämlika. Detta gäller även miljön. Tror man inte på ett liv efter detta, eller en högre mening med allt.. så är det nog lättare att leva för dagen och strunta i allt vad källsortering heter och dödande av djur. 

Jag har alltid varit en natur-unge och även alltid pollenallergisk… detta är första året sedan jag föddes som jag i juni månad inte känner av gräspollen! Väldigt lustigt… magiskt. Jag tror jag är mer i samklang med Big Momma Earth. (plastbantar, är vegan, minimalist och lycklig).

Upp till toppen
Annons: